Efektywna nauka w dobrym stylu

11.12.2019

W dzisiejszym blogu chciałbym opisać niezwykle ważny, a często pomijany temat stylów uczenia się. Ten artykuł dedykowany jest w szczególności do osób przekazujących wiedzę innym, czyli szkoleniowców czy trenerów, ale nie tylko.

„Odporny na wiedzę”

Czasami spotykamy się z takim określeniem na niektóre osoby, prawda? Ma to miejsce często, gdy chcemy przekazać jakąś wiedzę osobie, a ta nie do końca jest w stanie przyswoić o co tak właściwie nam chodzi. Nie wynika to z faktu, że osoba nie posiada odpowiednich zasobów intelektualnych do zrozumienia danego zagadnienia, a po prostu z tego, że mówimy do niej w mało „zrozumiałym” dla niej języku – czyli stylu uczenia się.

Cztery różne sposoby, jeden cel

Wyróżniamy 4 główne style przyswajania wiedzy u osób dorosłych. Są one ściśle powiązane z naszą osobowością, reakcjami na to jak odbieramy dany bodziec. Znajomość tego faktu w niesamowity wręcz sposób pozwala nam dobierać odpowiednią formę przekazywania wiedzy innym:

  • Akomodator
  • Asymilator
  • Konwerger
  • Dywerger

Prekursor

David A. Kolb to amerykański teoretyk metod nauczania. Jego główne zainteresowania i publikacje dotyczą tak zwanego „Modelu uczenia przez doświadczenie”. Uczony określił omawiane style, które weszły jako stały fundament do kanonu większości teorii zarządzania wiedzą oraz organizacją. Jego wyszczególnienie na stałe zagościło w metodyce nauczania i to nie bez kozery…to po prostu działa.

Akomodator

Dominuje tu konkretne przeżycie i aktywne eksperymentowanie. Akomodator potrafi lepiej, niż kto inny wprowadzać w życie plany i eksperymentować, jest zdolny do osobistego zaangażowania się w nowe doświadczenia. Częściej ryzykuje i sprawia mu przyjemność adaptowanie się do nowych warunków. Te umiejętności widoczne są w zawodach wymagających aktywności i działania takich jak prowadzenie marketingu i sprzedaży.

Asymilator

Dominujące w nim jest abstrakcyjne uogólnienie i refleksyjna obserwacja. Asymilator wykazuje zdolność do tworzenia modeli teoretycznych, scalania obserwacji w zintegrowane wyjaśnienia. Mniej ważne są problemy ludzkie praktyczne, ważniejsze jest, aby teoria była logiczna i precyzyjna. Styl ten bywa stosowany najczęściej w dziedzinach związanych z informacją i nauką.

Konwerger

Jest kombinacją abstrakcyjnego uogólniania i aktywnego eksperymentowania. Osoby posługujące się tym stylem uczenia się wykazują największe zdolności do praktycznego zastosowania teorii. Styl ten jest najlepszy w takich sytuacjach jak np. test inteligencji. Konwergerzy skupiają się na określonym problemie, raczej nie wykazują emocji, bardziej interesują ich zadania i rzeczy aniżeli problemy ludzkie. Te umiejętności są szczególnie użyteczne w zawodach technicznych.

Dywerger

Charakteryzuje się dużą wyobraźnią. Aby postrzegać konkretne sytuacje z różnych punktów widzenia, osoba o tym typie stylu uczenia się potrzebuję ujęcia zamkniętego w spójną całość. Dywerger najlepiej działa w sytuacjach wymagających generowania myśli (np. burza mózgów), wykazuje zainteresowanie ludźmi i jest zaangażowany emocjonalnie. Wykazuje również szerokie zainteresowania kulturalne. Te umiejętności wspomagają efektywność działania dywergera w obszarach kultury, sztuki, rozrywki i szeroko pojętych usług.

Rozumienie naszych procesów poznawczych pozwala trenerowi dostosować formę swojego programu w sposób bardzo wycelowany w poszczególnych uczestników szkolenia, co z kolei przekłada się na efektywne pozostawienie u nich wyraźnego śladu pamięciowego. Warto stawiać na metodykę nauczania, gdyż jest ona kluczem do uzyskania dobrych i oczekiwanych efektów szkolenia.