Rola działu HR w realizacji działań rozwojowych

14.08.2020

Rozwój kompetencji pracowników jest ważny, wiedzą o tym zarówno prezesi, liderzy jak również członkowie zespołów HRowych. Jedna z funkcji zarządzania zasobami ludzkimi to właśnie planowanie szkoleń i dbanie o rozwój pracowników, rozumianych jako potencjał, w który warto i należy inwestować. Działania te przyczynią się też do rozwoju organizacji.

Jaka jest polityka rozwoju zasobów ludzkich?

W pierwszej kolejności warto zadbać o stały rozwój, kierując się zasadą 70/20/10. Na czym polega ta zasada?

  • 70% nauki powinno płynąć z praktyki, bo to wtedy uczymy się najlepiej.
  • 20% to nauka od innych, wymiana doświadczeń, coaching czy mentoring.
  • 10% pozostawiamy szkoleniom i kursom.

Konieczna jest analiza potrzeb

Czy nasza firma potrzebuje szkolenia? A może konkretny dział powinien je odbyć? Jaki będzie cel tego szkolenia, temat na nim omawiany? Ile osób weźmie w nim udział i ile pieniędzy na to potrzebujemy?

Dział HR musi zachować czujność w kwestii szkoleń, obserwować zdarzenia w firmie czy prowadzić system ocen okresowych, dzięki któremu łatwiej będzie mu dobrać odpowiednie szkolenia dla pracowników.

Planowanie i realizacja działań rozwojowych

Dobry plan to podstawa każdego przedsięwzięcia, również działań szkoleniowych. Warto zatem zaplanować z jaką częstotliwością szkolenia powinny się odbywać. Istotną kwestią jest również planowanie merytoryczne oraz kosztowe.

Rynek szkoleniowy oferuje szeroką gamę usług, dział HR musi zatem dopasować sposób szkolenia do grupy. Narzędzia rozwoju to między innymi warsztaty czy instruktaże. W ostatnim czasie organizuje się także wiele szkoleń online, wykorzystujących e-learning a także blended learning. Każdy rodzaj szkolenia ma swoje plusy, dlatego jego odpowiedni dobór to nie taka prosta sprawa.

Ewaluacja działań rozwojowych

Pozwalająca na udoskonalenie procesów szkoleniowych. Istnieje wiele metod ewaluacyjnych, najczęściej wykorzystywany jest model Kirkpatricka.

Co daje dobrze funkcjonujący system szkoleń dla…

Pracowników?

  • Nauka lepszej organizacji pracy,
  • rozwój osobisty,
  • dzięki szkoleniom ludzie mają przejrzystość działania,
  • dobrze dobrane szkolenia podnoszą efektywność pracowników, pozwalają zrozumieć jak lepiej wykonywać działania - w dalszej perspektywie daje to możliwość awansu.

Zarządu?

  • Dobrze prosperującą firmę,
  • dobrą opinię na rynku,
  • większe zyski,
  • lojalność pracowników.

Kluczowym aspektem rozwoju jest analiza bieżącego stanu firmy, zrozumienie czego na dany moment potrzebuje. To właśnie, między innymi należy do zadań działu HR. Jak widać korzyści jest wiele. Warto zatem inwestować w rozwój pracowników.

Pamiętajmy jednak, że doskonalenie kompetencji zawodowych to nie wszystko! Tak samo istotny jest bowiem rozwój kompetencji społecznych, w tym pracy w grupie czy zdolności komunikacyjne. Idealnym narzędziem rozwojowym będzie tu coaching czy mentoring.