Skuteczny lider - model przywództwa 5E

02.06.2020

Od lidera naprawdę wiele zależy. Jeśli zatem w zespole jest osoba, która wykazuje cechy dobrego lidera, projekt ma duże szanse na powodzenie.

Ale kim jest dobry lider? W tym wpisie opisaliśmy już jego cechy. Dziś natomiast przedstawiamy model przywództwa 5E, który pomaga liderom zdiagnozować problemy biznesowe lub stworzyć proaktywny plan strategiczny, który pozwala uniknąć takich problemów. Model, który nadal jest aktualny i idealnie sprawdzi się dla kogoś, kto ma zamiar podjąć się prowadzenia projektu.
Tym samym jest to model, zawierający cechy, które pomogą każdemu przywódcy stać się najlepszym w swoim fachu.

ENVISION czyli nadawanie wizji

Lider powinien mieć jasną wizję dla projektu oraz dla wszystkich osób w ten projekt zaangażowanych. To niełatwa kompetencja, kierownik musi umieć określić, w którym kierunku zmierzamy i czy chcemy tam podążać, jaki jest cel naszych działań i jakie przyniesie on skutki. Często do opisania celu sama metoda SMART nie wystarczy, zdarza się, że liderzy bardzo długo dochodzą do konsensusu.

Dobrą metodą na sprawdzenie, czy nasza wizja ma sens jest opowiedzenie jej zaufanej osobie, która zna się na temacie. Często taka rozmowa pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości i nierzadko nakierować na właściwe tory.

ENGAGE czyli zaangażowanie

Jeśli lider naprawdę wczuje się w temat projektu znacznie łatwiej będzie mu znaleźć odpowiedni zespół. Dodatkowo, takie zaangażowanie będzie odbierane jako autentyczność, co może zmotywować ludzi do działania. Dobry lider potrafi zintegrować zespół i udowodnić mu, że mają wspólny cel, który opłaca się osiągnąć.

ENABLE czyli umożliwienie wykonania delegowanych zadań

Delegowanie zadań może być trudne dla niektórych osób - trzeba wyzbyć się przekonania, że „wszystko zrobię lepiej sam”. Angażując ludzi do pomocy warto obdarzyć ich zaufaniem i dać im możliwość faktycznego wykonania zadania.
Dobry lider to taki, który daje swojemu zespołowi przysłowiowe pole do popisu - dzięki temu przyczynia się do ich rozwoju.

ENERGIZE czyli motywowanie

Kiedy mamy do czynienia z długim projektem, naturalną rzeczą będzie brak motywacji na którymś z etapów - pojawi się znudzenie, zmęczenie czy problemy z zewnątrz. Dobry lider musi przewidywać takie sytuacje i im zapobiegać - powinien zasilać energię zespołu i pokazać, że wizja jest nadal warta wysiłku.

EXECUTE czyli dopięcie wszystkiego na ostatni guzik

Żeby dokończyć dany projekt potrzebny jest skuteczny i strategiczny plan działania, potrzebne są też odpowiednie zasoby, w tym oczywiście zespół ludzi. Dobry lider posiada świadomość celu, potrafi spojrzeć na cały projekt z góry, potrafi również dopilnować, by wszystko działało tak, jak należy.

Bycie liderem nie jest łatwym zadaniem. Przed podjęciem takiej roli warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy mam jasną wizję projektu?
  • Czy potrafię zaangażować?
  • Czy mam na tyle energii, by motywować ludzi do pracy?
  • Jak mogę tych ludzi rozwinąć?

Rola lidera w zespole niesie za sobą wiele poświęceń, jednak doprowadzenie projektu do skutku oraz świadomość tego, jak Twój zespół się rozwinął są niezwykle satysfakcjonujące i często wynagradzają wszelkie trudy.