Ważny temat, ciągle niedoceniany - Szkolenia

12.11.2021

To jak ważne są szkolenia pracownicze, przekonał się nie jeden pracodawca, który mierząc się z problemem, np. komunikacji w zespole, sięgnął po pomoc na zewnątrz do firm specjalizujących się w tej tematyce. Jak w każdej branży – są rzetelne firmy oferujące jakościowe usługi i te troszkę mniej. To zazwyczaj zaważa na dalszą chęć podejmowania szkoleń, gdy pracodawca natrafi na firmę z tej pierwszej grupy i nie zrazi się, a widząc zakładane efekty przekona się do podnoszenia kompetencji swojego zespołu właśnie poprzez szkolenia. O tym jak ważną inwestycją jest człowiek, nie trzeba żadnego przedsiębiorcy specjalnie przekonywać, jednak każdy chce inwestować w jakość, a nie w sztukę dla sztuki.


Garść danych

W ramach badana pt. „Jak pracodawcy radzą sobie z niedoborem talentów? Rozwój umiejętności technicznych i kompetencji miękkich”, nasi rodzimi przedsiębiorcy w podobnym stopniu chcą inwestować w rozwój kompetencji obu grup. To bardzo dobra informacja, gdyż kompetencje miękkie są często „zostawiane” na plan dalszy, a niezmiernie istotne. Najchętniej wybierane są szkolenia, które pozwalają przyswoić kompetencje w czasie nie dłuższym 6 tygodni. Warty podkreślenia jest fakt, iż długofalowe programy rozwojowe przynoszą trwalsze zmiany – a to przekłada się na większy zwrot z inwestycji. Model 70:20:10 zakłada, że tylko 10 proc. zasobów naszej wiedzy i umiejętności uzyskujemy i poszerzamy poprzez treningi i edukację. Obserwując inne osoby w zespołach i ucząc się właśnie od nich zdobywamy 20%, natomiast aż 70 proc. kompetencji zdobywamy poprzez zbieranie doświadczenia, czyli wykonywanie konkretnych zadań.

Kompetencje miękkie

Długofalowe plany rozwojowe dotyczą przede wszystkim kompetencji miękkich. Przykładowo kompetencje związane z zarządzaniem projektami. Wymagają one współpracy, komunikacji, wypracowania pewnych zasad, które będą realnie wdrażane na każdym etapie realizacji projektu przez każdego członka zespołu. To wymaga czasu: „repetitio est mater studiorum”, czyli powtarzanie jest matką nauki. Do końca bieżącego roku, przyspieszone kursy z zakresu kompetencji miękkich planuje wdrożyć co czwarty pracodawca, a prognozy na roku 2022 są niepokojące, bowiem chęć szkoleń deklaruje tylko 18% pracodawców. Długofalowe plany szkoleniowe do końca roku 2021 planuje wdrożyć 18 % przedsiębiorców, natomiast 15 % deklaruje chęć wprowadzenia takich działań.

Szkolenia winny przede wszystkim wspierać rozwój kompetencji, postaw oraz umiejętności potrzebnych w organizacji. Należy przy tym wyraźnie podkreślić, iż kompetencje miękkie pomagają kadrze uzyskiwać twarde wyniki. Kompetencje miękkie są nierozerwalną częścią w procesie realizacji projektu, w którym oczywiście wykorzystywane są również kompetencje twarde. Z tego powodu skuteczne strategie zarządzania talentami orientują się na zbalansowanym rozwoju zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich.