Zdalny onboarding. Proces bardzo ważny i kulejący…

07.04.2021

Zdalny tryb pracy prowadzi sukcesywnie do pogłębiania kryzysu więzi pracowniczej. Według badań firmy Gartner tylko 40% pracowników ma poczucie przynależności do swojej organizacji. Problem jest jeszcze gorszy w przypadku nowych pracowników; zaledwie 32% pracowników zatrudnionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy ma poczucie przynależności do swojej organizacji. Według badania specjaliści HR przewidują już w tym momencie, że prawie połowa wszystkich pracowników będzie kontynuować tryb pracy zdalnej, gdy pandemia skończy.

Wyzwania pracy zdalnej

Niewątpliwie największym wyzwaniem związanym z pracą zdalną jest utrzymanie produktywności i kultury organizacji. Pracownicy przechodzący na tryb pracy z domu zgłaszają rzadsze kontakty z kolegami, a interakcje mają charakter bardziej transakcyjny. Powoduje to bardzo poważny problem w tworzeniu więzi kulturowej danej organizacji. Wyobraźmy sobie: jeśli obecni pracownicy, czyli ludzie rozumiejący kulturę organizacyjną danego przedsiębiorstwa, są „odłączeni”, jaką nadzieję mają nowi pracownicy, aby rozwinąć poczucie przynależności? Kultura organizacyjna to nie tylko przyjemny element dla pracowników - Happy Hours, imprezy integracyjne itd. To także element wyróżniający na tle konkurencji. Klient współpracując z daną firmą obserwuje i widzi, jak pracownicy działają między sobą, jaki jest stopień ich zażyłości, a w efekcie czy sprawiają wrażenie przyjaznej firmy. To wpływa na sukces finansowy organizacji i wg badania Gartnera procent ten wynosi aż 70. Niewątpliwie dodatkową korzyścią jest wyższy stopień zaangażowania zespołu pracowników oraz chęć pozostania na miejscu pracy.

Onboarding tradycyjny

Liderzy HR wykorzystują onboarding, aby pomóc nowym pracownikom zaaklimatyzować się i nawiązać kontakt z kulturą organizacji. Tradycyjne metody wdrażania nie sprawdzają się w przypadku nowych pracowników. Przed pandemią tylko 44% pracowników rekrutacyjnych stwierdziło, że proces wdrażania w ich organizacji integruje nowych pracowników z kulturą firmy. Tylko 33% pracowników jest zadowolonych z kultury organizacji i szkoleń. Chociaż tradycyjnie onboarding często chybił celu w łączeniu nowych pracowników z kulturą firmy, liderzy HR zakładali, że nowi pracownicy przyjmą wartości korporacyjne i sposoby pracy w sposób „organiczny”. W tym szaleństwie była metoda: nowi pracownicy związali się z kulturą organizacyjną, po prostu żyjąc nią i obserwując jej przebieg w codziennych interakcjach, poznając swoich sąsiadów przy biurku, czy to prowadząc luźne rozmowy w pokoju socjalnym. Te możliwości są dziś znacznie bardziej ograniczone - trudniej jest uchwycić normy podczas wirtualnych spotkań lub nawiązać kontakt z rówieśnikami, gdy nie wiesz, do kogo się zwrócić i jak bardzo będą otwarci. Nowi pracownicy muszą zobaczyć, jak organizacja osiąga swoje cele i postępuje zgodnie z nimi. Bardziej doświadczeni pracownicy mogą wiedzieć, w jaki sposób cel organizacyjny przekłada się na wpływ biznesowy jednakże nowi pracownicy nie mają takiego wglądu w organizację.

Onboarding zdalny

W obliczu wirtualnego środowiska - w którym obecnie pracuje właściwie większa część przedsiębiorstw - znacznie ograniczone zostały możliwości budowania organicznych powiązań kulturowych. Jest to bardzo trudne zadanie, ponieważ kontakty osobiste bazują na szczegółach zachowań. Można powiedzieć, że w nich tkwi diabeł. Jak wiemy komunikacja werbalna to tylko 30% naszej całej możliwości porozumiewania się. Sygnały takie, jak chociażby rodzaj uśmiechu – czy uśmiecha się cała twarz, czy tylko usta - to bardzo ważne informacje, które nasz organizm wychwytuje do analizy. Wychodząc od tak drobnych informacji budujemy skuteczny przekaz - zrozumiały, bo wspomagany właśnie tą komunikacją niewerbalną. Dobrym pomysłem jest korzystanie z narzędzi do zarządzania - platform służących do kompleksowej organizacji pracy. Oferują one wiele funkcjonalności dostosowanych odpowiednio do każdego szczebla pracownika w firmie. Zasadą tego typu rozwiązań jest stworzenie niejako zdalnej struktury na wzór praktyk stacjonarnej formy pracy. Poszczególne działania realizujemy z poziomu naszego portfolio pracowniczego, w którym zawarte mamy pełne informacje niezbędne nam do wykonywania pracy, dokumenty, umowy, archiwa, itd. W przypadku onboardingu nasi specjaliści HR mają możliwość zaplanowania szczegółowego procesu wdrażania indywidualnie każdego pracownika, przygotowanie dla niego kompletu niezbędnych dokumentów, czy polecenia na jego profil odpowiednich szkoleń np. z zakresu specjalistycznego. Tworzenie takiej indywidualnej i szczegółowej instrukcji dla każdego pracownika, znacząco przyspiesza proces wdrażania oraz dzięki planowaniu indywidualnemu, możemy uwzględnić istotne informacje dla każdego pracownika, co tworzy z kolei właśnie wyjątkową kulturę organizacji.