Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie personelem

26.08.2020

W przeważającej większości firm to ludzie są odpowiedzialni za jakość usług i produktów. Z tego względu uważa się, że przeznaczanie pieniędzy na rozwój pracowników to świetna inwestycja, która przyczynia się do polepszania pozycji organizacji na rynku. I właśnie przez to, że kapitał ludzki jest tak cenny, zaczęto zastanawiać się jak nim efektywnie zarządzać.

Tak właśnie wykształciła się dziedzina zarządzania personelem, a później zasobami ludzkimi. Oba pojęcia różnią się od siebie, a wątpliwości dotyczące tych różnic rozwieje dzisiejszy wpis.

Zarządzanie personelem to sztuka realizowania zaplanowanych działań za pośrednictwem pracowników. Celem jest osiągnięcie wysokich wyników pracy. Zarządzanie zasobami ludzkimi wykształciło się w odpowiedzi na szybki rozwój organizacji i zmiany w nich zachodzące i obejmuje nieco szerszy obszar niż zarządzanie personelem. Zarządzaniem zasobami ludzkimi określamy zatem proces zarządzania ludźmi w organizacji poprzez kształtowanie motywacji, zachowań i wpływanie na wyniki pracy.

Na pierwszy rzut obie definicje brzmią podobnie, rozłóżmy je zatem na czynniki pierwsze.

Jakie są główne różnice między zarządzaniem zasobami ludzkimi,
a zarządzaniem personelem?

Koncentracja

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest skoncentrowane na zasobach, zarządzanie personelem natomiast na sile roboczej.
Na zasoby ludzkie składa się, m.in.:

  • wiedza teoretyczna,
  • doświadczenie,
  • umiejętności,
  • postawy pracowników.

Głównym celem zarządzania personelem jest zadbanie o to, by siła robocza realizowała zlecone zadania i osiągała jak najlepsze wyniki. Koncentrując się na zasobach, dział HR stara się poznać sylwetki pracowników, dopasowuje ich do adekwatnego stanowiska, kładzie nacisk na relacje pracownik-przełożony, troszcząc się o również rozwój ludzi i firmy.

Ukierunkowanie

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest ukierunkowane na organizację. Jego zadaniem jest kierowanie pracownikami tak, by zmaksymalizować efekty pracy. Dlatego dział HR organizuje szkolenia, przeprowadza oceny okresowe, rekrutuje osoby na wysokie stanowiska, czy zwalnia nieefektywnych pracowników (więcej o roli działu HR w tym wpisie).

Z drugiej strony, zarządzanie personelem ukierunkowane jest na samych pracowników, ich pracę i to, czy wykonują ją rzetelnie. Tutaj pole działania jest nieco węższe.

Styl zarządzania

ZZL jest ściśle związane z zarządzaniem strategicznym. Dział HR wyznacza zatem długookresowe cele i kierunki rozwoju, kontroluje oraz motywuje. Taki styl zarządzania jest z założenia długoterminowy i bardziej ogólny.

Zarządzanie operacyjne, tak charakterystyczne dla zarządzania personelem, koncentruje się na krótszej perspektywie czasowej. Jest to zatem codzienna realizacja szczegółowo zaplanowanych zadań.

Działanie

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami ludzkimi działają proaktywnie. Oznacza to, że dbają one o stałe polepszanie pozycji firmy, szukając nowych i ciekawych możliwości do rozwoju. W roli działu HR leży również znajdowanie sposobów na ułatwienie i poprawienie jakości pracy.

W zarządzaniu personelem zauważa się natomiast tendencję do utrzymywania danego poziomu i stylu pracy.

Radzenie sobie z problemami

Ze względu na strategiczny styl zarządzania, w ZZL problemy są możliwe do przewidzenia. Dzięki temu łatwiej można zaplanować działania tak, by uniknąć trudnych sytuacji. W zarządzaniu personelem zazwyczaj reaguje się na powstały już problem.

Jak widać, z pozoru te same definicje, kryją dwa różne style zarządzania, dostosowane do innych potrzeb. W dużych organizacjach dział HR jest niezwykle przydatny. Oprócz planowania szkoleń i rozwoju, zarządzanie zasobami ludzkimi skupia się również na prawidłowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa - sprawując pieczę nad papierologią, jak również dba o atmosferę w firmie.

To w roli szefostwa leży decyzja, czy taki dział otwierać. Warto tu jednak zaznaczyć, że odciąża on dyrektorów i prezesów z natłoku obowiązków. A stały rozwój i rozrost ogólnopojętego działu personalnego świadczy o jego pozytywnym wpływie na organizacje.