Techniki rozwiązywania konfliktów

17.08.2020

Zarządzanie zespołem to spora odpowiedzialność. Dobry lider - czyli osoba zarządzająca - budzi szacunek, jest zdecydowany, dobrze organizuje czas pracy, a swoją postawą motywuje innych. Ważnym jego zadaniem jest również zadbanie o pozytywną atmosferę w zespole. Jednak, to nie zawsze jest takie proste.

W każdej grupie mogą pojawić się większe lub mniejsze konflikty. Dobry lider musi wiedzieć, jak się z nimi uporać. Na szczęście jest kilka sprawdzonych technik zarządzania konfliktem - to, z której najlepiej skorzystać zależy od charakteru nieporozumienia.

Wycofaj się lub unikaj

Wycofanie się z aktualnej lub potencjalnej sytuacji konfliktowej na pierwszy rzut może kojarzyć się z tchórzostwem. Jednak działanie pod wpływem impulsu może nieść za sobą o wiele gorsze konsekwencje. Warto zatem dać sobie chwilę, by spojrzeć na konflikt obiektywnie.

Odkładanie sprawy często ma na celu lepsze przygotowanie się do rozwiązania sytuacji konfliktowej - nierzadko decyzją jest przekierowanie sprawy do osób trzecich, niezwiązanych z zespołem.

„Gładkie” przystosowanie

Ta technika zachęca do skupienia uwagi na obszarach porozumienia i podobieństwach bardziej niż na różnicach. Często, gdy konflikt jest bardzo poważny, znalezienie takich obszarów porozumienia może być trudne. Jednak zespół, któremu przyświeca jeden cel i gra do jednej bramki w końcu znajdzie taką nić porozumienia.

Harmonia i dobre relacje w zespole to główne zamierzenie tej techniki.

Kompromis

Czyli zażegnanie konfliktu lub częściowe rozwiązanie problemu poprzez wzajemne ustępstwa, które w pewnym stopniu przynoszą satysfakcję dla wszystkich stron.

Siła i bezpośredniość

Technika stosowana zazwyczaj w nagłych wypadkach - to przekazywanie własnego punktu widzenia kosztem innych. W tej technice oferuje się tylko rozwiązania typu „wygrana-przegrana”.

Zwykle egzekwowana poprzez pozycję władzy, przez osoby na wysokich stanowiskach w celu rozwiązania nagłych i poważnych konfliktów.

Współpraca i rozwiązywanie problemów

Ta technika wymaga nastawienia na otwarty dialog, zaangażowanie i współpracę. Z założenia ma doprowadzić do konsensusu i zażegnania konfliktu.

Technika współpracy szanuje wiele punktów widzenia, spogląda się na konflikt z różnych perspektyw. Takie podejście rozwija zespół, pozwala zrozumieć skąd spór się wziął. Ta wiedza wyczuli grupę na zachowania, które w przyszłości mogą doprowadzić do problemów.

Jak widać - ile waśni, tyle rozwiązań. Zarządzający zespołem musi być czujny i obserwować, czy relacje między współpracownikami nie brną w stronę konfliktową. Dzięki znajomości swojego zespołu i sedna ewentualnego sporu da się dobrać odpowiednią metodę, która pomoże rozwiązać go szybko i sprawnie.