Profesjonalne systemy webinarowe

25.03.2020

Webinar lub webinaria są to prezentacje, lekcje, seminaria, albo treningi zorganizowane za pomocą technologii webcast. Są to “cyfrowe spotkania” stosowane wtedy, gdy nie mamy możliwości zorganizować tradycyjnego, “analogowego” spotkania (np. wynikającego ze znacznej odległości uczestników, bądź też w związku z obecną sytuacją nowego, nieznanego patogenu grypowego). Webinaria to sposób na kontakt z klientami lub studentami. Idealnie nadają się do prowadzenia szkoleń i prezentacji internetowych. Webinaria charakteryzują się interaktywnością – to znaczy, że dają możliwość wysyłania i odbierania informacji w czasie rzeczywistym.

Podstawowe możliwości platform webinarowych:

  • wielostronna konferencja;
  • możliwość ładowania i oglądania prezentacji i wideo;
  • czat tekstowy;
  • wirtualna tablica;
  • ankietowanie i głosowanie;
  • współdzielenie ekranu swojego komputera;
  • nagrywanie transmisji i możliwość wielokrotnego oglądania.

Zalety

Webinaria są wygodne! Zarówno dla prowadzących, jak i dla uczestników - dzięki możliwości przeprowadzenia tej formy “spotkania” w dowolnym miejscu i czasie. Taka wersja wydarzeń online staje się coraz bardziej popularna. Webinary pomagają w prowadzeniu konferencji i spotkań w wygodniejszy i efektywniejszy sposób. Dlaczego? Ponieważ nie ma znaczenia czy jesteś w delegacji służbowej czy na urlopie. Nie musisz się martwić o kwestie organizacyjne takie jak: wynajęcie sali, przerwy na kawę, czy dojazd – potrzebny jest Ci tylko komputer oraz dostęp do sieci internetowej. Poniżej chciałbym przybliżyć kilka profesjonalnych, popularnych platform służących do organizowania tego typu eventów.

Skype For Business – Narzędzie skierowane głownie dla firm, dzięki możliwości “pomieszczenia” aż 250 osób na raz. Platforma jest prowadzona również w języku polskim. Mamy tu możliwość używania wirtualnego wskaźnika laserowego w prezentacji popularnego programu PowerPoint, do podkreślania terminów, które chcemy wyszczególnić. Aby używać urządzenia należy posiadać aktywny pakiet Microsoft Office 365.

Zoom – Posiada darmowy plan, aż do 100 uczestników I możliwość 40 minutowego nagrania. Mamy tu możliwość zwiększenia (płatnego) liczby uczestników. Jest to anglojęzyczna platforma, zintegrowana z Google, Outloock. Możemy dzielić na dowolne podgrupy naszych uczestników, jednocześnie prowadząc transmisję na żywo na Facebooku, czy Youtube. System automatycznie zapisuje transkrypcję, którą możemy później pobrać.

GoToWebinar, GoToTraining - Najbardziej znane programy webinarowe. Rozbudowany w swoich funkcjach, jednak nie jest dostępny w polskiej wersji językowej. Posiada funkcje czatu oraz udostępniania ekranu poszczególnym uczestnikom. Całość spotkania możemy nagrać dla wielu prelegentów. Bardzo przydatną jest funkcja tworzenia oraz rozsyłania ankiet oraz możliwość pisania prezentacji, bez dodatkowych programów do tego przeznaczonych. Dzięki możliwości tworzenia kompleksowych raportów, możemy tworzyć historię rozwoju naszej działalności. Producent oferuje darmowy “taste” - czyli 30-dniową wersję Trial.

ClickMeeting – Program oferuje darmowy okres próbny na 30 dni, aż dla 25 osób. Producent zadbał o polską wersję językową z dostępnym trybem dyskusji, w którym do 25 osób ma możliwość wypowiedzi. Bardzo przydatną funkcją jest czat z opcją symultanicznego tłumacza, co oznacza, że możemy prowadzić spotkania z osobami mówiącymi w różnych językach. Dodatkowe opcje w tym zwiększenie liczby uczestników do aż 5000 są dostępne za opłatą – jak we wszystkich innych platformach.

WebexTraining, WebexEvents – Rozbudowane narzędzia webinarowe o wielu możliwościach służących do maksymalnego wykorzystanie procesów szkoleniowych. Mamy tu możliwość dzielenia się multimediami takimi jak prezentacje PowerPoint czy animacji korzystających z oprogramowania Adobe Flash. Telekonferencje wideo mogą odbywać się na 6-ciu niezależnych od siebie panelach w jakości audio High Definition. Bardzo ciekawą opcją jest system podniesienia ręki uczestnika. Jego zapytanie jest automatycznie zapisywane, a narzędzie prosi Cię o odpowiedz. Dzięki temu każdy użytkownik ma możliwość szybkiego uzyskania odpowiedzi na swoje pytanie. Funkcja ankietowania gości seminarium w czasie trwania szkolenia oraz automatycznego liczenia danych I wyciągania potrzebnych funkcji tworzy bardzo przydatną funkcję analityczną urządzenia. Moim skromnym zdaniem, te i wiele innych funkcji tworzą to narzędzie najbardziej przydatnym wśród opisanych dla profesjonalnego trenera.

AdobeConnect – Platforma oferująca aż 90 dniową darmową wersję testową. Istnieje tutaj możliwość całkowitego zaprojektowania swoich wirtualnych “sal wykładowych”. Dzięki licznym zasobom czatu, quizom, ankietom, symulacjom oraz grom mamy możliwość stworzenia bardzo ciekawego programu szkoleniowego dla naszych uczestników. Opcja dzielenia użytkowników na poszczególne podgrupy pozwala nam dostosowywać materiał i przeprowadzać wspomniane wyżej formy dydaktyczne. Całość materiałów jest oczywiście natychmiast dostępna i gotowa do rozesłania uczestnikom oraz do wydruku. Platforma niestety nie jest dostępna w języku polskim.

Join.me – Aplikacja do użytkowania przez przeglądarkę oraz instalując ją na twardy dysk komputera. Dostępna jest również wersja mobilna. Przy tworzeniu webinariów do 10 osób narzędzie jest darmowe. Daje możliwość dzielenia ekranu i dzielenia się plikami. Każdy uczestnik dostaje możliwość tworzenia notatek czy kreślenia po przygotowanej wcześniej prezentacji. Samo prezentowanie można powierzyć uczestnikowi. Producent daje nam możliwość korzystania z wersji PRO za darmo przez 14 dni. Niestety nie doczekaliśmy jeszcze polskiej wersji językowej.

Blackboard Collaborate – Bardzo rozbudowana aplikacja, której wykorzystanie możemy podzielić na dwie główne kategorie: uczenie/nauczanie oraz angażowanie społeczności internetowej we wszelakie działania, np. marketingowe. Przybliżmy funkcję nauczania. Platforma kompleksowo obsługuje owy proces poprzez m.in.: zarządzanie procesem (np. dzięki udostępnianej wirtualnej tablicy), analizie danych (wykorzystywaną w monitorowaniu postępów) czy tworzeniu konferencji naukowych.

Opisane narzędzia niewątpliwie są doskonałym usprawnieniem w cyfryzacji pracy, bo proces globalnego “matrixa” to motor działający z wysoką sprawnością mechaniczną jak silniki elektryczne. Pamiętajmy jednak, że narzędzia te chociaż bardzo pomocne, nie powinny, a wręcz nie mogą zastąpić czy wyeliminować komunikacji niewerbalnej. Nasze ciała “rozmawiają” ze sobą w ten sposób w 70% i w tym całym postępie ten rodzaj komunikacji jest o tyle ważny o ile jedzenie witamin w tabletkach, a pozwolenie naszym jelitom syntezowanie ich naturalnie z jedzenia. Bo po to one są.