Stawiajmy na młodych!

21.07.2021

Jak utrzymać młodość organizacji

Przyglądając sie poszczególnym etapom rozwojowym firmy łatwo jest zauważyć analogie z żywym organizmem. Tak jak dziecko potrzebuje lat aby osiągnąć wiek dojrzały, tak samo firma potrzebuje lat, aby osiągnąć poziom dojrzałości cechujący się produktywnością i zyskownością przy elastycznym i kreatywnym działaniu. Firma jest jak dojrzały będący w rozkwicie sił witalnych i zawodowych człowiek i w tym miejscu kończy się podobieństwo pomiędzy nią i wspomnianym organizmem żywym. Człowiek bowiem nieuchronnie przechodzi w etap starzenia się, firma natomiast starzeć się nie musi. Może stale pozostawać na etapie dojrzałości w fazie zapewniającej efektywne funkcjonowanie rynkowe, przy zapewnieniu kreatywności, przedsiębiorczości i innowacyjności w działaniu, dzięki czemu może na zawsze pozostać młoda i żywotna.

Skoro naturalne jest dla firm przemieszczanie się po krzywej cyklu należy zrozumieć siły i czynniki, które decydują o tym jak długo firma znajduje się w danym stadium rozwoju i dlaczego w nim pozostaje. Do czynników tych nie należą, ani wielkość firmy, ani jej wiek. To, gdzie firma się znajduje, na którym jest etapie, często bywa jednak skorelowane z wiekiem i wielkością przedsiębiorstwa, ale tak naprawdę zależy od dwu czynników: elastyczności- czyli szybkości i łatwości, z jaka firma potrafi przystosować się do nowych warunków- reagować na otoczenie, a także samokontroli- czyli umiejętności nadzorowania procesów wewnętrznych, organizowania się oraz porządkowania swoich funkcji i procedur. W momencie, w którym firma ma dużą samokontrolę, ale jest jednocześnie bardzo elastyczna osiąga optimum swojego rozwoju. Przed osiągnięciem tego punktu przedsiębiorstwo jest zwykle elastyczne, ale jego zdolność do samokontroli jest niepełna. Po przekroczeniu stadium optimum, firmy dojrzałe- starzejące się mają dużą zdolność do samokontroli lecz stają się coraz mniej elastyczne.
Obserwacja i badania organizacji długowiecznych (działających dłużej niż 50 lat) dostarcza odpowiedzi na pytania jakimi technikami i narzędziami posługują się zarządzający, aby zachować umiejętność rozwoju organizacji czyli zapewnić jej młodość.

James C. Collins oraz Jerry I. Porrans przez wiele lat badali kluczowe amerykańskie organizacje poszukując odpowiedzi na pytanie skąd bierze się długowieczność i zyskowność firm wizjonerskich, wyznaczających obecnie standardy zarządzenia. Odpowiedzi te ujęli w symbol prezentowany poniżej:

Jyn i jang…

Badacze ci stwierdzili, że najbardziej efektywne amerykańskie firmy są z jednej strony konserwatywne (silna samokontrola), a z drugiej nastawione na stymulowanie postępu (elastyczność); osiągają to następującymi sposobami:

  • Wyznaczają wielkie, niebezpieczne i zuchwałe cele, na które kierują swoje zasoby.
  • Pilnie przestrzegają wyznaczonych norm postępowania (kultury) tworząc znakomite miejsca pracy dla tych, którzy się podporządkują i eliminujących tych, którzy naczelnych wartości nie przestrzegają.
  • Posiadają wpisane w systemy zarządcze eksperymentowanie, polegające na próbowaniu wielu przedsięwzięć naraz przy jednoczesnej zgodzie na to, że niektóre okażą się typowymi „niewypałami”. Działanie takie pozwala owym wizjonerskim organizacjom odkrywać nowe ścieżki rozwoju.
  • Promują i awansują tylko ludzi przesiąkniętych ideologią nadrzędną i kulturą firmy.
  • Kierują się zasadą „ Nigdy nie jest dość dobre” - kształtują i stymulują proces konsekwentnego samodoskonalenia, którego celem są coraz lepsze osiągnięcia w przyszłości.